Pytanie do dietetyka

    Pytanie zadał: Robert     Data dodania: 2016-05-19     wyślij link e-mailem        

Jak przytyć, gdy nie można spożywać regularnie posiłków?

Pytanie:

Witam Mam niedowagę i chcę przytyć. Pracuje od 6 do 17 i przez ten czas mam możliwość zjedzenia tylko jeden "zimny" posiłek. Co zrobić jeśli nie mogę jeść co 2-3 godziny? Niestety koktajle itp odpadają gdyż w pracy nie mam gdzie przechowywać ich w chłodnym miejscu. Szybkie przekąski też odpadają. 

Odpowiedź:

Witam serdecznie Panie Robercie,
jeśli ze względu na pracę nie może Pan pozwolić sobie na regularne spożywanie posiłków co 2-3 godziny to może Pan spożywać posiłki jak najczęściej w miarę możliwości. W takich sytuacjach poleca się spożyć obfite, pełnowartościowe śniadanie, rano w pierwszej godzinie po wstaniu z łóżka przed pracą. Najważniejsze jest, żeby spożyć takie śniadanie, które utrzyma dłuższe uczucie sytości.

Polecam przede wszystkim zjeść na przykład kaszę pełnoziarnistą (jaglaną, gryczaną, jęczmienną), ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty albo płatki wielozbożowe (owsiane, jaglane, gryczane lub jęczmienne) na mleku. Wyżej wymienione produkty zbożowe można tez połączyć z jogurtem naturalnym, maślanką lub kefirem. Do tego typu śniadania polecam dodawać owoce, łyżkę orzechów, nasion, można dodać łyżeczkę kakao i innych dodatków.

Przykład: kasza jęczmienna na mleku z bananem, jabłkiem startym na tarce, łyżką orzechów włoskich, łyżką pestek dyni i łyżką dżemu truskawkowego. Takie śniadanie nie tylko będzie sycące, ale również dostarczy do Pana organizmu wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników.

Oczywiście na śniadanie może Pan też zjeść kanapki, jednak powinny zawierać produkt białkowy, czyli na przykład wędlinę, pastę z ryby, ser i do tego dużo warzyw (papryka, pomidor, sałata, rzodkiewka itd). Do tego typu śniadania polecam jajecznicę albo jajko ugotowane na miękko lub twardo. Po śniadaniu polecam zjeść owoc lub przygotować sobie szybki koktajl na przykład proszę zblendować obraną pomarańczę z bananem i kiwi.

Tak, więc też pierwszy posiłek powinie być pełnowartościowy. Nie należy jeść słodkiego śniadania, to znaczy nie poleca się spożywać na przykład drożdżówek lub czekoladowych albo innych słodkich płatków z mlekiem. Zawsze w tym posiłku powinien znajdować się produkt pełnoziarnisty, białkowy i dodatek warzyw i/lub owoców.

Pracuje Pan 11 godzin, tak więc podczas przerwy na kolejny posiłek również powinien zjeść Pan coś pożywnego. Polecam dzień wcześniej przygotowywać sobie lunche do pracy, ponieważ rano często nie mamy na to czasu. Polecam Panu przede wszystkim na przykład sałatki z makaronu razowego, do tego proszę dodać paprykę, oliwki, pomidora, ogórka, posypać serem albo ryż z warzywami albo kaszę z kawałkami kurczaka, papryką, cukinią, posypaną pestkami dyni. Tego typu posiłki są bardzo wartościowe i również będą sprzyjać wyrównaniu masy ciała. Poza tym, taki lunch można połączyć z zupą. Wystarczy przelać ją do termosu i zabrać ze sobą, a następnie zjeść podczas przerwy.

Wielu osobom polecam tego typu sposoby, szczególnie z termosem, ponieważ doskonale sprawdza się to u bardzo zapracowanych osób. Zupa będzie ciepła, a to również sycące i doskonale wartościowe danie. Warto do niej również dodać na przykład kaszę, ryż, makaron lub lane ciasto. W ten sposób zwiększy Pan wartość energetyczną i odżywczą dania, co również będzie sprzyjało wyrównaniu masy ciała.

Jeżeli Pan chce zadbać o siebie polecałabym też zabierać trzeci posiłek do pracy i o godzinie 17:00, kiedy Pan wychodzi z pracy poświęcić te kilka minut, żeby go zjeść. Może być to kanapka, bułka, owoce albo jogurt, tylko proszę pamiętać o dodatkach. Do jogurtu można dodać 3 łyżki płatków owsianych i zjeść do tego gruszkę.

W ten sposób jak Pan wróci do domu zje czwarty posiłek i następnie 2 godziny przed snem może Pan pozwolić sobie na lekka przekąskę w postaci na przykład kefiru lub maślanki, do której dodać może Pan kilka orzechów, płatki wielozbożowe albo zjeść serek twarogowy ze szczypiorkiem, rzodkiewką i ogórkiem.

Gdy nie mamy możliwości zjadania posiłków nawet co 4 godziny, trzeba starać się przemycać je w jadłospisie, wtedy kiedy się da. Warto poświęcić czas i przygotować pełnowartościowe posiłki, które zjemy w pracy a nawet po wyjściu do domu. W ten sposób możemy wyrównać masę ciała, ponieważ po pewnym czasie organizm przyzwyczaja się i mimo że nie będziemy jeść regularnie to będziemy spożywać posiłki charakteryzujące się wysoką wartością odżywcza i dostarczające nam tyle kalorii, ile potrzebujemy.

W razie kolejnych pytań bardzo proszę pisać, z miłą chęcią pomogę.

Pozdrawiam serdecznie,
mgr Izabela Auszadniczek
Dietetyk vivalavita.pl


Skomentuj (0) Wyświetleń: 1881 


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB