Artykuły

Data publikacji: 2013-02-18          Autor: Dietetyk VivaLaVita.pl VivaLaVita.pl Izabela Auszadniczek         wyślij link e-mailem        

Jak odchudzić swoje dziecko?

Jak odchudzić swoje dziecko?

W czasach ciągłego rozwoju Internetu i innych mediów można zauważyć zwłaszcza wśród dzieci brak aktywności fizycznej i preferowanie siedzącego trybu życia. Do tego dochodzi nieodpowiednia dieta i spożywanie takich smakołyków jak chipsy, chrupki, słodycze, słodkie wyroby cukiernicze, żywność typu fast food i instant oraz mocno słodzone kolorowe napoje. Przyczyniają się one do powstania nadwagi u dzieci, a następnie do rozwinięcia otyłości.

W dzisiejszych czasach wielu rodziców i opiekunów ma problem z nadmierną masą ciała u dzieci. Zmieniły się poglądy, że dziecko z zbyt dużą ilościa kilogramów, to zdrowe dziecko. Bardzo istotne jest, aby od najmłodszych lat uczyć pociechy prawidłowych nawyków żywieniowych, ponieważ wiedza, którą dziecko zdobędzie w dzieciństwie ma swoje odzwierciedlenie w dorosłości. Z kolei, jeśli od najmłodszych lat uczy się je np. nie regularnego spożywania posiłków i sięgania po słodkości, trudno jest zmienić złe nawyki w wieku dojrzewania. Ich efektem jest rozwinięcie się nadwagi oraz otyłości, z którą walka jest bardzo trudna. Należy pamiętać, że efektem nadmiernej masy ciała jest powstanie wielu poważnych chorób takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, a także schorzenia układu krążenia.

Jak zatem odchudzić swoje dziecko?
Przede wszystkim trzeba zmienić jego nawyki żywieniowe, a zacząć trzeba od całej rodziny. Dziecko wiedząc, że jego rodzeństwo je produkty fast food, a on sałatkę z rybą, będzie czuło się bardzo źle i wkrótce zamanifestuje swoje niezadowolenie.

Nie jest powiedziane, że dieta powinna być bardzo rygorystyczna. Dzieciom po 8 roku życia poleca się dietę ubogoenergetyczną, z kolei u dzieci do 7 roku życia nie wolno stosować żadnych diet. W tym wieku powinno otrzymać podaż energii i składników odżywczych zgodnie z zalecaną normą, ale także nie więcej!

Dieta ubogoenergetyczna u dzieci powyżej 8 roku życia powinna dostarczać około 300 kcal mniej od zalecanej ilości dla danego dziecka, biorąc pod uwagę płeć oraz wiek.

Przy ustaleniu jadłospisu należy bazować na produktach zbożowych (kasze, makarony i pieczywo razowe), chudym mleku do 2% oraz chudych jego przetworach (maślanka, kefir, ser, jogurt – proszę uwzględnić minimum 2 szklanki chudego mleka dziennie, wymiennev  na jogurt, kefir lub maślankę), chudych rybach morskich, 2-3 porcjach owoców, 4 porcjach warzyw, można również włączyć np. na podwieczorek garść orzechów lub nasion dziennie. Dziecko powinno spożywać chude gatunki mięs i wędlin (kurczak, indyk, królik) i chude ryby morskie. Proszę nie rezygnować z masła, gdyż jest istotnym źródłem witaminy A, polecam również dodawać dziennie łyżeczkę oliwy z oliwek do surówek i sałatek.

Wśród warzyw istotne są te bogate w beta-karoten, czyli marchew, dynia, szpinak, sałata, pomidory oraz rośliny strączkowe.

Dziecko powinno spożywać regularnie 5 małych posiłków, rodzicom zaleca się, aby zrezygnowali z pieczenia i smażenia na tłuszczu, tylko gotowali, gotowali na parze, piekli w foli lub pergaminie oraz dusili potrawy.

Wyeliminować z codziennego żywienia należy słodycze, słodkie wyroby piekarskie, mocno słodzone napoje typu cola, słodkich desery, miód, wysoko słodzone dżemy, produkty typu fast food oraz instant.

Zaleca się, aby kuracja odchudzająca była prowadzona również pod kontrolą lekarza rodzinnego i dietetyka. Powinna też przebiegać stopniowo. Nie można podawać diet „cud”, ponieważ dziecko jest w okresie wzrostu i rozwoju, niezbędne jest dostarczanie mu podstawowych składników odżywczych, aby organizm funkcjonował na odpowiednim poziomie.

Istotna w procesie redukcji masy ciała jest aktywność fizyczna, rodziców lub opiekunów zachęca się do odbywania z dzieckiem codziennych spacerów, można również np. jeździć na rowerze itp. Dobrym sposobem jest zapisanie dziecka na dodatkowe zajęcia, dzięki którym aktywnie spędzi czas. Warto ograniczyć siedzący tryb życia, nawet 30 minutowa jazda na rowerze, pływanie na basenie lub gra w piłkę, korzystnie wpłynie na redukcje zbędnych kilogramów u dziecka.


Skomentuj (0)

  • Marzenna Marzenna 2013-02-27 13:43
    trzeba trzeba
  • Marzenna Marzenna 2013-02-22 12:06
    aktywność fizyczna najlepsza
  • Kamila K.Kamila K.2013-02-20 13:52
    dokładnie, najważniejsze jest od małego wpajanie prawidłowych nawyków żywieniowych

Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB